Tiden är nu rätt att få in undertaks­montörer i gymnasie­skolan för utbildning av våra framtida medarbetare!

Undertaksföretagen och Byggföretagen inventerar din möjlighet att ta emot elever från Bygg-och anläggnings­programmet eller vuxen­utbildningen för företags­förlagd utbildning. Till följd av de tuffa tiderna i branschen och förändringar i skolans regelverk öppnas nya möjlig­heter att attrahera elever till undertaks­branschen.

Även om det saknas yrkes­lärare med egen yrkes­erfarenhet inom vårt yrke kan skolan samverka med branschens företag genom utbildnings­formen gymnasial lärling.

Företagen ansvarar med stöd av skolan för själva yrkes­kunskaperna. Eftersom yrkes­kompetens och aktuell teknik finns hos företagen säker­ställer samarbetet att elevernas yrkes­kompetens matchar företagens behov.

Gymnasielärlingen delar sin tid mellan skola och jobb och till­bringar minst hälften av studie­tiden hos er på arbets­platsen. Lärlingen jobbar och gör nytta på riktigt, får dags­aktuell kunskap och blir snabbt anställningsbar efter avslutad utbildning. Studie­formen är en win-win för både företag, elever och skola.

Även i de fall där det finns lärarkompetens inom vårt yrke på en skola behöver eleverna komma ut på arbetsplats­förlagt lärande. Men åtagandet blir inte lika omfattande för företaget.

Det finns inget krav på anställning vare sig under skoltiden eller som lärling i kvalificerings­tid efteråt. Men förhoppningen är förstås att samarbetet ska kunna leda till många nya anställningar i yrket efter genomförd grund­utbildning.

Undertaksföretagen och Byggföretagen har möjlighet att förmedla inledande kontakter mellan företag och skola.

FortbildningHur ser det ut på ditt företag? Har du möjlighet att ta emot gymnasiala lärlingar?

Hjälp oss att underlätta för kommuner och skolor att dimensionera sina yrkesutbildningar efter verklighetens behov.

Ditt och alla andras svar på vår enkät ger Byggföretagen möjlighet att föra undertaks­branschens talan när kommuner ska diskutera dimensionering efter arbetslivets behov.

Ditt svar är inte bindande.

Så här är utbildningsformen tänkt att fungera:

  • Från 2025 ska arbetsmarknadens behov vägas in vid dimensionering av yrkes­utbildningar i gymnasie­skolan och yrkes­utbildning för vuxna då återväxten inom flera specialist­yrken har varit otill­räckliga från gymnasie­skolan.
  • Denna utbildningsform ska kallas "gymnasial lärling" (eller lärlings­utbildning för vuxna).
  • Även om det saknas yrkeslärare ska det vara möjligt att med hjälp av företagen i branschen kunna utbilda i specialist­yrken.
  • Minst hälften av utbildningen ska ske i ett företag. Inleder eleven sin gymnasiala lärlings­utbildning i årskurs 3 förläggs företagsdelen till minst en av de två terminerna (vilket motsvarar ca 20 veckor).
  • Skolan behåller sin ordinarie skolpeng och kan söka extra medel i form av stats­bidrag för att ersätta företaget för utbildnings­åtagandet och handledarskapet.
  • Utbildningen ska formellt sett leda till samma resultat som en motsvarande skolförlagd utbildning.
  • Planering ska ske i samverkan mellan flera kommuner.
  • UTF och Byggföretagen samverkar för att inventera undertaks­branschens utbildnings­behov av fler montörer.
  • Svaren från denna enkät kommer att användas av Byggföretagen, som ett slags upprop från undertaks­branschen, i deras kommande dialoger med berörda kommuner.
  • UTF och Byggföretagen kommer att ges möjlighet att förmedla inledande kontakter mellan företag och skola.


Om enkäten:

  • Ditt svar på enkäten är inte bindande.
  • Vi önskar ditt svar senast 24-09-15.

Vidare läsning

Upp en nivå